torsdag 26 juli 2012

Resa till USA: Dag 7

Dag 7, Onsdagen den 25 Juli 2012: Mosaic och datahantering
 Karta över skogsbands spridning dag för dag.

Idag kan man säga att temat blev ett kring hur man ska hantera de gigantiska datamängder som vårt samhälle bygger upp, i det här fallet kartdata i stora lass. Det sades inte explicit, men jag är ganska säker på att Mosaikdataset är just ett sätt att hantera stora mängder av olika sorters bilddata som raster eller skannade kartor på ett sätt som gör det effektivt och resursoptimerande. Istället för att skapa ett antal kartor som kräver mycket minne att lagra och överföra genereras de ”on-the-fly” vid behov. Allt hänger ihop, detta är förstås också en effekt av Molnet och ökad processorkraft. Hela världen blir mer och mer ihopbyggd och samberoende. Det är inte omöjligt att du om ett par år, när du ber om en uppgift på din dator, så bollas en begäran iväg till en serverhall i USA, en i Tyskland och en i Taiwan, som sedan trycker iväg resultatet, komprimerat beroende på behov, till dig. Allt utan att du ser något av den processen. Eller så har du några få grundkartor på datorn och en maffig processor som gör allt i realtid. Det sker redan nu.
Karta över hur många dollar i hälsoutgifter varje framställd kilowatttimme kostar i olika stater. Sedan har statens storlek ljusterats därefter. Californien är pyttelitet (miljövänliga) och new york gigantiskt (smutsigt).
Fartygsrutters intensitet.
Egna notiser:
- De fixade kontrasten genom att skära bort efter standardfördelningen av bildens färger, med 2 SD blev det OK, men en del blekning, med 4 SD mycket bra. ”trim = stdev(2/4)”
- Tiling av varje satellitfoto och stretcha dem som ovan var för sig. Möjlighet till ”feathering” kommer senare. Det senare verkar vara enmetod för att få övergångarna att bli ännu snyggare.
- Rational function model för att ortorektifiera historiska kartor. Varkade inte såå inspirerande, ärligt talat.
- Skogsbränder: realtidsfoto med IR-kamera från luften, tom snabbare än satellit.
- 90m rutor på världsnivå, 0,8 m LiDAR lokalt.
- Kolla upp ”viewshade” och ”World elevation reviewer”
- Fler termer: neat line, foot print, seamline

Annars så inleddes dagen med att jag 6.45 sprang ”5K fun run”, ett årligt event på ESRI UC. Jag hade inte löpt på 3-4 månader men är ändå väldigt nöjd med för mig goda 22m57s. Det innebär 3,6 m/s eller 13 km/h, vilket är ungefär så snabbt som jag kan springa på 5 km. Skulle kanske med träning kunna pressa mig till 21 minuter men det är tveksamt. Med promenad fram och tillbaka till hotellet två gånger så har jag nog avverkat en mil idag, så benen är nöjda att få vila…

En grej jag noterade på lokalvädret var att de förlitar sig tungt på webkamerabilder för att illustrera vädret. Det tror jag är något för Sverige.
Sedan såg jag den mastigt långa ”The Dark Knight Rises”. Den var ett magnum opus måste jag säga, och höll sig på rätt sida om plastig machostil tack vare en slags värdighet. Filmens sätt att ställa existensiella frågor är nästan helt motsatta Prometheus som jag såg igår. Medan den sistnämnda gör det med estetiken i centrum och med klinisk distans tar Batman och sluggar sig fram likt en boxare där det är poängen och närheten som räknas. Christopher Nolan som Batman är nästan tuffare utan masken faktiskt. Att sedan se den i ett USA där minnet av massakern på Batmanpremiären i Aurora, Colorado, fortfarande är förstasidesstoff var förstås något att reflektera över. Mördaren växte dessutom upp i ett akademiskt överklasshem iSan Diego. Det är förvånansvärt hur ofta högutbildade hittas bland terrorister och liknande, men när det väl går snett har väl de den där extra förmågan at riktigt fucka till det…
Lyxigt bostadsområde vid hamnen? Nej, pitoreska lyxbutiker.

Jobbannonser som folk kunde sätta upp. Intressant att notera hur även jobb som busschaufför eller serveringsbiträde tas upp med samma detaljrikedom och utrymme som avancerade utbildningar eller erfarenheter. Allt för att visa på de förmågor den sökande anser sig ha (skaffat). I Sverige vågar man väl oftast ens knappt nämna ett MacDonaldsjobb om man skulle söka jobb som säg en programmerare eller annat akademikerjobb.

En butik med *bara* Hello Kitty - relaterade produkter...


En tuffare HK - produkt hittade jag dock. Nästan som Hells Angels eller hur?

Massivt köpcentra mitt i stan, våning 5. Jag - ska - inte - shoppa - mer. Kände mig som Galadriel i Sgana om Ringen efter att ha överlevt det testet. ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar