måndag 23 juli 2012

Resa till USA: Dag 4

Dag 4, Söndag 22 Juli 2012: Fördjupning, Sagan om ringen och USS Midway
En hel del av konferensenä r väl egentligen ointressant för de flesta av er, men dag två handlade om bla det här:
En term som dök upp var ”geoenabling” som kan översättas med att ”göra geografiskt”. Det innebär att information och tjänster får en rumslig komponent. I skolmiljön kan det innebära att en student kan få en karta på biblioteket som tar en streckkod eller liknande och ger dig en karta till bokens hylla. Det kan också vara en app som visar dig kortaste vägen till nästa sal du ska vara i.
Termen ”geoliteracy” hänger ihop med detta, det innebär att fler ska få förmågan att kunna inte bara tillgodogöra sig kartor och liknande, utan också kunna använda geografisk information för att kommunicera och analysera sin omvärld.
En del av denna process, som jag nämnde igår, är att möjligheterna att skapa och delta i geografiska kartor och samtal blir allt enklare med onlinealternativ som ArcGIS online. Programvaran ArcGIS skapades för 20 år sedan som ett sätt att nå ut till fler användare och ArcGIS online är liksom nästa steg. För fördjupning vill man förstås ha det skarpa programmet men för tex yngre elever eller noviser är nätprogramvaran ett enkelt och gratis/billigare alternativ. En fd högstadielärare sade att hon med onlineversionen fått elever att ställa frågor om samhällsmönster som hon inte lyckats med på 20 år. Jag tror är en nyckel är visuell styrka, delaktighet och koppling till närsamhället är orsaker bakom detta.

Så vackert eller ur. ArcGIS Statistics skapar gausskurvor

Sedan hade jag en toppeneftermiddag där jag fick en hel del bra tips för min forskning med avsikt på statistik vi ArcGIS spatial statistics och linear regression. Jag är på konferensen för att i första hand tillföra värde till min skolundervisning, men också för att generellt sett bli mer kompetent som lärare. Frågor jag skulle kunna svara på med rätt data är att kunna se plötsliga ändringar i beteende hos en population, samband mellan sjukdomsmönster och demografi/population, ökar segregationen, var ska man sätta in mer resurser, är vissa grupper missgynnade, varför blir fler sjuka i en viss landsdel, osv.

Saker jag observerat för övrigt:
I samhällen okända för en själv finns formaliseringar av roller som är ovana för en själv. Hemlösa är en sån. Mitt intryck är att de har en hur ska man säga mer definerad position i USA. De är mer öppet närvarande, och då menar jag inte att de tränger sig på och tigger, utan mer att de deltar mer öppet. I Sverige är de mer undanskymda (och säkert betydligt färre, men det vet jag inte), medan de i San Diego liksom mer verkar vara en del av samhällsstegen. Tex såg jag ganska välklädda hemliggare, jag tyckte det verkade som om recycling nästan öppet till vissa delar är en uppgift de tagit på sig (för eget intresse förstås), och de verkade inte skämmas för sin situation på samma sätt. Men här vill jag betona att jag är naiv och ovetande, och jag skriver inte detta som en hyllning eller negativ kritik. Mer som nyfiken observation.


Smashburgers var ett toppenställe, med helschyssta menyer för c:a 80 kr

Sagan om ringen - PEZ, ni vet sådana där som huvudena vickar på och ut kommer sockergodisar. Endast 10 dollar, men har inte plats för dem.

Inget för mig, men ironikern i mig fetgillar. Dricka vodka ur ett Putinglas!

Så skön stil, brun 60-talslyx eller vad det ska kallas. Nån som vet?

USS Midway, nu museum

Lite skyline

Och ett historiskt faryg

Japanskt snask och kaffechokladbönor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar