söndag 18 november 2012

Kfood: Rättikskimchi (깍두기김치)

Det kommer bli svårt att hålla sig bara till att referera kpop på min blogg, det finns så mycket annat roligt att berätta om, som filmer, dramaserier och koreansk mat. Här kommer ett exempel, men om ni tittar i bloggarna listade till höger hittar ni mycket annat kul.
Appropå bloggar, om man letar reda på ett antal av dem kommer man finna att ett stort antal har ordet "Kimchi" med i sitt namn. Detta är inte så konstigt eftersom Kimchi är ett tillbehör som serveras till alla måltider; frukost, lunch och middag. Det är i princip inlagd(a) grönsak(er) som fått jäsa med en smaksättning som ofta innehåller ingredienser som vitlök, ingefära, chili och fiskolja.
Jag tänkte berätta om ett recept på rättika (känt på engelska som Daikon) som ni hittar på Kimchi.se. Rättika ser ut som en vit jättemorot och den smakar som en (mild) rädisa.
Istället för att "knycka" receptet från deras sajt tänker jag istället kommentera det.

  1. Jag är själv en kock utan större hjälp av mina smaklökar som följer recpet till i princip punkt och pricka, så (helt utan koketteri) kan jag säga att detta recept klarar ni göra.
  2. 7-800 gram rättika är en stor rättika ungefär. Det blev ungefär två medelstora syltburkar av det. Nog för ett första försök för att se om man gillar det.
  3. Grovt salt. Bara för alla noviser som mig. Det finns något som heter "grovt salt". Köp det eller ta vanligt. Jag hade tur som hade sånt.
  4. Lökjuice. Jag brydde mig inte om mixern utan rev skalad lök på minsta storleken, ni vet den som gör att det bara blir i princip sås av löken. Bra så.
  5. Chili. Jag tog en 1/2 dl av chiliflingor. Hade tur att ha sådana från resan till San Diego. Jag misstänker att med mald chili ska man nog ta mindre.
  6. Jag packade ner rättikan med en vanlig matsked. Det bildades vätska mellan kuberna, vilket förstås är meningen för jäsningen.
  7. Sen fick de stå i köket på en bänk, och in i kylskåpet nån timme före maten.
Resultatet (två burkar):
Vad smakade det då?
Ja, vi åt det till köttfärssås och spaghetti och blandat med det andra var det som om man tillsatt lite sambal oelek till maten plus att man fick den där sköna knaprigheten somd e nämner i receptet. Vitlökssmaken känns också och *eventuellt* ingefäran (amatör, minns ni...). 

Detta recept var helt klart en keeper. Jag har den andra kimchin, salladskåls-/Baechu Kimchi, på jäsning. Det tar tills på fredag, återkommer om det nästa helg. ^_^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar