Läser SVT:s "scoop" om att fler tjejer än killar får högre betyg i grundskolan än vad de gjort på de nationella ämnesproven. Som en notis på slutet nämner de att "Men de nationella proven är förstås inte hela sanningen när det gäller betygen. De ska även spegla annat som sker, till exempel inlämningsuppgifter, läxförhör, visade kunskaper på lektionerna och så vidare."
Och varför inte nämna *prov* också? Faktum är att jag tror att en absolut majoritet av lärarkåren idag (och många som inte är det) kan svara på SVT:s fråga - nämligen att fler tjejer än killar har slitit med läxor och uppgifter under kursens gång medan fler killar softat och sedan satt in en stöt på ämnesprovet. Eftersom ämnesprovet bara ska vara en del av betyget, är det då helt naturligt att fler tjejer visat upp de högre kunskapsnivåer som krävs för högre betyg under kursens gång. För f-n SVT, det är inte rocket science direkt, och jag fortsätter förundras av att reportrar verkar ha så svårt att fråga professionen själva när de gör sådana här undersökningar. Ja, ni har gått i skola. Nej, det gör er inte till experter på den.
Är inte det liksom Journalism A-1 att i ett reportage fråga alla viktiga parter som kan förklara vad som skett?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar