onsdag 20 juni 2012

Rundtur i Sala till bad, kultur och entrecote

Så kom då solen till slut idag! Jag hade sparat upp en hel hög med ställen i Sala, främst i den västra kommundelen, som vi nu avverkade med stor nyfikenhet (mest från mitt håll på vissa av målen), och det var en mycket lyckad dag. Låt mig få avhandla resmålen i kronologisk ordning:

(Klicka för större bild)

1. Svartådalens bygdecenter.
Detta är som en lokal turistinformation, bemannad och med gott om broschyrer och information. Jag plockade på mig en hög med dem.
2. Paradisbadet.
Detta var en riktig juvel, särskilt eftersom de flesta redan arbetar, så var den lilla men naggande goda stranden nästan tom. Helt underbart. Vi doppade bara benen, men det sägs vara långgrunt också. Lekplats, många bord att sitta vid, ombyteskurer och utedass finns. Rekommenderas. Skylt finns (norr om platsen, försök inte åka in vid Hörnsjöfors bruk).
3. Hörnsjöfors gård och bruk
En chansning som gav ett stopp vid infoskylt där barnen fick mata kor, så de var lyckliga och jag lättad.
4. Västerby kvarn
Restaurerad kvarn. Ingen aktivitet i övrigt (vad vi kunde se), men kanske värd ett andningsstopp? Den ligger bara några hundra meter in på vänster sida, håll koll skyltning saknas.
5. Cafe Valvet
Kyrkans cafe/second hand/kiosk/post/apotek. Vi stannade och åt glass. Frågar man snällt kan man få låna toalett också utan problem.
6. Västerfärnebo Handelsbod.
Som alla andra butiker kämpar den med att överleva, att nog med folk ska handla lokalt. Jag köpte lokalproducerad entrecote och korv, att bjuda frun på imorgon.
7. Stävrebadet
Trevligt andningshål och badplats vid camping (som inte känns påträngande det minsta), med sandstrand och brygga (inte så långgrunt, så vill man dyka kanske det går bra säger badkrukan).

8. Stora Hällsta Kvarn.
Ett stort urval av mjöl,kross, etc och kakor. Butiken ligger upp på gården. Ska erbjuda kött och ägg ibland också. Tyvärr hade jag inte med mig kontanter när jag var in, men en titt han jag ta. Man får ringa på klockan så kommer de. Ska åka förbi igen med kosing.

Allt i allt ett fantastisk påminnelse om hur mycket Sala kan erbjuda på nära håll. Det bästa idag var nog Paradisbadet, men allt var faktiskt positivt (förutom att jag glömt kontanter till kvarnen), så jag skriver det här som ett tips till er som ska turista i sommar i Sala.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar