torsdag 21 juni 2012

Donken vs Entrecote, Bio vs WoW - vilka vinner?


Det är lustig hur det ibland kan bli fel när vi tänker på priser och tycker att det ena är dyrt men det andra billigt, fastän det kanske egentligen inte är så enkelt. Låt mig ta två exempel från den egna erfarenheten.
1. MacDonalds vs Entrecoté. Hamburgerkedjor är för mig ett sätt att snabbt och billigt få i familjen en måltid. vad kostar det då numera med tre barn som börjar närma sig fulla menyer? Ja, det går i alla fall på c:a 300 kr. Jämför detta med den lokalt producerade Entrecoten som jag handlade i Västerfärnebo igår: Kilopriset får mig normalt sett att rysa, 298 kr/kg, men när jag väl tittade på vad fem bitar kostade kunde jag komma under 300 kr utan problem. Visst, jag får laga dem själva, men har jag den orken så blir det ju en helt annan upplevelse.
2. Biobesök vs World of Warcraft/Pettson&Findus. Ett biobesök kostar numera uppåt 80-100 kr. Samtidigt brukar en del haja till när de hör att onlinespel som World of Warcraft kostar 150 kr i månaden ("Va, *varje* månad?!"). Detta är lite konstigt med tanke på att istället för två biobesök kan du få en skön spelupplevelse varje kväll i en månad. Eller som med iPad-appen Pettson & Findus uppfinningar för 15 kr som alla recensioner jag såg kallade för underbart spel, men samtidigt var alla missnöjda att det bara varade i en timme. Det är kanske dyrt per timme för en app, men med tanke på hur kul spelet är, jämför med priset för att åka karusell i 5 minuter eller att köpa en film, så är priset inte alls speciellt högt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar