torsdag 16 februari 2012

Vi ska ACTA oss för att vara naiva


Jag gläds när jag läser om att flera länder i EU verkar vara emot ACTA, och laddar själv ner på fritiden kombinerat med att jag oroar mig för de smygande och gradvisa inskränkningarna av demokratin som pågår i västvärlden.
Men jag har en invändning, en tanke att bära med sig, trots allt.
Västvärlden, där demokratin är som starkast, lever i allt högre grad på sin tjänstesektor, medan länder som Kina och Indien i allt högre grad över tar produktion i allt högre grad, och semidemokratier eller diktaturer som Iran, Ryssland och Sauidarabien sitter på oljereserverna.
Hur mycket man än vill se skiv- och filmindustrin som skurkar så är de också en del av ett komplex som skapar de värden som bland annat finansierar USA:s militärmakt. Rent realpolitiskt gäller det alltså här att skilja på att industrin måste få generera inkomster och att enskilda medborgare måste få behålla sin integritet och medborgerliga rättigheter. Hoppas poängen går hem. Bara som en liten nyansering nästa gång du och jag (fortsatt förstås) kritiserar SOPA och ACTA etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar