Visar inlägg med etikett centerpartiet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett centerpartiet. Visa alla inlägg

onsdag 11 juli 2012

Landsbygden är ett särintresse?


Vad är landsbygdspolitik? Vad är det att vara ett särintresse? Först lite historia, så som jag ser den ur mitt personliga perspektiv.
Centerpartiet har en historia som ett parti som representerade bönderna och deras behov, vilket i princip innebar landsbygdens intressen. Idag är de flesta som bor på landsbygden sysselsatta med yrken som inte är så kallade gröna näringar, och många (de flesta) identifierar sig inte med Centerpartiet när de går till val. Inte ens majoriteten av bönderna röstar på C längre. Centern har med sina rötter i självständiga jordbrukares behov och solidariska lantbrukssamhällen haft en naturlig position i mitten mellan den kollektiva vänstern och den ekonomiskt sinnade högern. Fram till Alliansens skapande i Högfors av Maud så var det ingen som förvånades över att C gjorde upp i frågor både till höger och vänster, precis som miljöpartiet gör idag. Lika lite som mp vill eller mår bra av att cementera sig i det rödgröna lider nu många i C av att förknippas med en hel del av den ”tuffare” politiken i Allianssamarbetet, främst då inom arbetslöshetspolitiken och omsorg.
Hur som helst, med den extrema urbanisering som pågår i Sverige (vi är ”världsledande” inom det) så har C’s väljarbas också krympt på landsbygden och växt i städerna. Hur går det ihop? Jo, som jag nämnde tidigare har vi haft en liberal ådra i partiet, även om den som regel varit av den så kallade ”socialliberala” ådran, en beteckning som är oklar men är tänkt att signalera en ”snäll” form av frihetsivrande och avreglering. Vi har även försökt konkretisera de naturliga drag av miljötänk, entreprenörskap och feminism som funnits under ytan i partiet. Detta har gått si så där, eftersom ingen av dessa spår egentligen är det som är hjärtat och ryggraden i partiet. MP är partiet för miljö, moderaterna för företagare/höginkomsttagare och i liberala frågor har vi att kämpa med fp, v, mp och pp för att nämna de som tagit mandat i riksdags- eller EU-val.
Om du frågar en vanlig Svensson om vad C står för, vilka som röstar på C, vad tror du de svarar då? För även om detta är klyschor så säger det något om ”baslinjen” för partiet, om dess grundimage. Jag är säker på att de allra flesta säger något på temat om bönder, lantisar eller så, och några enstaka få kanske säger något kopplat till extrem liberalism för att de läst om Stureplanscentern. Detta kan tyckas ointressant, men detta är en sanning som jag insett inte går att komma ifrån.
Som parti bör man spela på sina styrkor och hantera sina svagheter. Vår styrka är en (fortfarande) hyggligt stor trovärdighet i landsbygdsfrågor, även om den blir skörare och skörare för varje år av kompromisser med allianskollegor och EU, och en förmåga att locka kvinnor och pragmatiska människor. För ute i kommunerna, ute i landsbygdskommunerna, där är vi fortfarande ett parti att räkna med. När jag åkte upp till Dalarna nyligen noterade jag att jag passerade tre kommuner i rad som styrdes av kvinnliga C-kommunalråd (Gagnef, Leksand och Rättvik) och inte sällan är samarbetet med S inte alls någon konstighet ute i vardagspolitiken i landet. Centern har en styrka i att vi ofta kan erbjuda kompetenta ledare med en allroundförmåga att leda, och detta ska vi vara tacksamma för. Nej, det är på riksdagsplanet problemen finns, då land- och stadsbehov ställs mot varandra, då väljarbaserna smetas ihop. Då har vi ett problem, för det som också pågår är att Centerpartiet består av en åldrande medlemskår, och de som kommer in nya är inte bönder utan har en spridning över alla yrkeskategorier. Tex gick C framåt i Danderyd efter förra valet, och då just pga att man i flera områden gjort en rockad med Moderaterna och var mer för avreglering och frihetsfrågor än M varit förr. Många av jordbrukarna, som mer och mer blir storföretagare, verkar rösta på M. Jag ser också tvärtom hur M även i Västmanland gör framstötar just mot bönderna för att fånga upp dem till nästa val (också).
Sanningen är den att jag inte tror att vi kommer kunna bli det där förstahandsvalet som liberalt parti, inte ens under Annie Lööf. Efter snart ett år skulle vi annars börjat se avtrycket av detta i frågor som avlyssning, ACTA, osv. Där kommer mp och pp vara förstahandsvalet, på forum får C fortfarande massor med skit för sveken med FRA mfl. Därför bör vi lägga fokuset på en moderniserad landsbygdspolitik som lägger fokus på de som faktiskt bor på landsbygden; å ena sidan en politik som gör det möjligt för de gröna näringarna att verka och fungera på landsbygden, å andra sidan en politik för pendlare och småföretagare, där frågor som kollektivtrafik och rimliga miniminivåer på social service ska vara högt på agendan.
Jag förordar inte en bidragspolitik, utan det ska vara en politik av hjälp till självhjälp, men vi får inte överge delar av befolkningen. Annars är det liten skillnad mellan Ransta och Rosengård i samhället, och Rosengård snackas det om hela tiden i nyheterna. Vi vill inte öppna dörren för SD, eller hur?
Samtidigt måste vi också börja utbilda medelsvensson om hur stad och land hänger ihop. Jag kan bli lätt skogstokig på nissar i storstäder som helt seriöst tror att de är miljövänligare än någon som bor på landet, och som anser att landsbygdsbor är en belastning. Då har man tappat förståelsen för vad som verkligen är ett hållbart samhälle och var mat, luft och näring kommer ifrån. Naturens gåvor kan inte trollas fram bara vips så där, och man kan inte begära att bara råvaruproducenter ska bo i isolation på landet utan det behövs förstås ett socialt sammanhang med små samhällen också. Då måste samhället ställa upp med en rimlig nivå av social service. Den blir förstås lägre än i stan på flera områden, och med tjänster som kräver specialister osv får du bereda dig på att åka till stan, men grundvärden som post, pendling, telefon och internet och liknande bör ha rimliga nivåer.
Det finns också flera sätt att vidga landsbygdsfrågor till stadens problem. Geografiskt utsatta områden – ja det är ju förorterna också. Kollektivtrafikens brister – ja det gäller ju både stad och land. Skolor som läggs ner, stöd till ideella alternativ, stöd till små enheter – detta kan lyftas i stadsperspektiv också. Det går om man vill helt enkelt.
Det vi som bor på landet eller som tror att C’s historia av varm socialliberal politik har ett värde fortfarande så måste vi förstå att fler och fler inte förstår hur ett landsbygdstänk går till. För dem är många frågor som C driver utslag av särintressens framgångsrika lobbyism. Därför måste vi rädda vår trovärdighet som landsbygdsparti, utan att sluta utvecklas och förnyas förstås, innan det är för sent. Fredrik Reinfeldt kallade industrin för särintresse på förra årets Moderatstämma. Det var en förståelig men misslyckad positionering, gjord innan Stefan Löfven gjorde entre från industrifacken och nu har knyckt initiativet på arbetsmarknadsfrågor, men jag hoppas inte att C kommer därhän att vi kallar landsbygden för ett särintresse. Om vi skäms för våra rötter och vår historia vinner de som vill utarma landsbygden och därmed helheten. För om något så ÄR C landsbygden.
Utan den kan man lika gärna rösta på Piratpartiet.

onsdag 20 juni 2012

Insändare: Korruption i Sala? Nej, antagligen inte!

Med anledning av en medborgarmotion som jag lämnat in till kvällen kommunfullmäktige i Sala skriver jag följande insändare till Sala Allehanda. Hoppas Hanna Westman och de andra i Salas Bästa tar det här på rätt sätt.
Korruption i Sala? Nej, antagligen inte!
Det politiska Sala har sedan majoritetsskiftet 2010, och innan dess för den delen, plågats av en debatt där företrädare för Alliansen och Salas Bästa utbytt kritik och negativa omdömen som är destruktiv i sin karaktär. Det har handlat om hur företrädare i sin egenskap av politiker ska sitta på dubbla stolar, gynna sig själva eller syssla med annat än det de får arvode för.
Med anledning av detta skrev jag en medborgarmotion till denna månads kommunfullmäktige där jag föreslår att Sala kommun går med i Sveriges Kommuner och Landstings Nätverk för korruptionsbekämpning. Detta kan låta som en provokation, men är tvärtom en möjlighet för alla att komma vidare. Nätverket handlar om att ledande tjänstemän och politiker i SKL utbyter erfarenheter, forskning och tips i preventivt syfte, och om detta görs i Sala skulle vi kunna hitta rutiner och förhållningssätt som lägger korten på bordet. Öppenhet, transparens och klara rutiner om hur uppdrag i och utanför politiken ska samordnas, kan om det genomförs flytta fokuset till de behov som är viktigare.
Debatten om politiska arvoden är bara ett av de exempel där processen förlängts för att partierna inte mötts i mer harmoni över blockgränserna. Visst fanns det saker att diskutera, men ingen vinner på att en flora av partier och enskilda företrädare nu plockar billiga poäng och smutskastningen av redan slitna småbarnsföräldrar och pensionärer som är våra politiska representanter på sin fritid fortsätter.
En av orsakerna till att jag tog timeout från politiken i vintras var just den bittra smaken i munnen som jag fick av kommunikationsproblemen och informationsbristen i Salas politik och styre. Det ironiska är att detta sker mellan partier som i grunden står för en sund ekonomi och ett starkt företagande, Alliansen och Salas Bästa. Så jag hoppas att detta förslag tas emot i positiv anda, jag tror kommunen vinner på att blicka framåt. 

söndag 17 juni 2012

Djurskydd urholkas om inte krav ställs i upphandling

I förra omgången av forskningsskolan i Geografi vid Uppsala Universitet skrev Lars Arvidsson i sin licentiatuppsats "Från Mål till Måltid" om hur det i stället för mål om en viss andel ekologisk mat i det offentligas inköp är viktigare att vi ställer krav att hela processen är hållbar. Det fick mig att tänka på när Stefan Hellstrand var på besök i Ransta och föreläste om just hur bristfällig märkningar som "koldioxidneutral" kan vara. Nyligen skrev också riksdagsledamoten Staffan Danielsson om att det är viktigare att ställa höga krav på miljö- och djurskydd än att det är ekologiskt märkt, eftersom det är det som utmärker och fördyrar svenska mat. Om vi inte har dessa krav med i upphandlingen, vilket är tillåtet i EU, drar vi undan mattan för svenska bönder. Som även Ola skriver så ger Miljöstyrningsrådet oss kött på benen  om vilka möjligheter som finns. Det är upp till bevis kommuner och landsting, helt enkelt.

torsdag 31 maj 2012

Insändare: Pendlare är ett hälsotecken för Sala


Jag vet inte om jag är dum i huvudet som ger mig in i att skriva till debattsidan i Sala Allehanda igen, men å andra sidan är nog det här inskicket för snällt för att komma in gissar jag. ;-P
Poängen är att man ska bliva vid sin läst och göra det man är bra på på, Sala bör spela på sina styrkor och inte vara en Wannabe. I Sala Allehanda onsdagen den 20/6 -2012.
OBS: Tidningsversionen har tappat ett "inte" i meningen "Samtidigt får aldrig närhet bli en ursäkt för att inte eftersträva kvalitet, just skolorna är ett exempel på när detta skulle kunna vara frestande." , vilket gör det lite förvirrande. Men visst, det tryckfelet finns bara med i några tusen kopior i pappersupplaga också... *tandgnissel* Tonen på artikeln får förhoppningsvis avslöja vad jag menar.

Pendlare är ett hälsotecken för Sala
En del oroas över Uppsalas, Västerås och Stockholms närhet och vill armbågas med dem. Det är ett feltänk. Vi bör inte rädas utpendlingen utan se den för vad den är; att folk är villiga att resa långt till sina jobb för att få bo kvar i vår kommun. Vi kan aldrig konkurrera i storlek med kommersen i tex Erikslund i Västerås eller med det akademiska Uppsala. Nej, Salas styrka är just dess småskalighet och individualitet. En landsbygd som kryllar av initiativ, en stad som känns lätt intim och en förskola uppskattad av till och med Skolinspektionen är tecken på att det finns värden utöver de rent urbana.
Landsbygden är också en nyckel till det mervärde som gör kommunens självbild till vad den är. Oavsett var man bor i Sala kan man inte undvika att känna att man är en del av grönare helhet, samtidigt som en stuga eller två aldrig är långt borta ute i naturen. Kommunen måste stödja detta i stort och smått. Låt folk och företag få göra det de gör bäst själva, och låt kommunen göra det andra.
Gör slag i saken och bygg norr om järnvägen, gärna studentlägenheter och – korridorer, och förtäta centrala Sala, detta är en utveckling som sker överallt i Sverige. Många vill kunna bo i mindre kommuner men vill samtidigt arbeta i storstäder. Storstäderna har jobbkluster som vi i svårligen kan erbjuda i lilla Sala, men vi kan locka människor att bosätta sig här.
Generellt sett måste kommunens representanter ligga på alla instanser som råder över läns- och rikstrafiken så att våra intressen hamnar högt på dagordningen. Bygg också ut bredbandet, både det i marken och det mobila nätet. Vi måste se till att pendlingsförutsättningar och skolgångsmöjligheter planeras långsiktigt och med breda politiska majoriteter. Samtidigt får aldrig närhet bli en ursäkt för att inte eftersträva kvalitet, just skolorna är ett exempel på när detta skulle kunna vara frestande.  Endast det bästa är bra nog för våra barn. Kort sagt, gilla Sala för det som är bra, och gör det andra bättre.
Mikael Jonsson(C), pendlare

måndag 28 maj 2012

En realistisk miljöpolitik?

Per Ankersjö(C) skriver på dagens DN Debatt om hur en nyanserad miljöpolitik skulle kunna se ut. Väl värt att läsa och fundera över. Intressant att bara 4% av de särskilt "miljömedvetna" verkligen lever som man lär. I ett Sverige där den nya stadskyrkan är miljötänkande med mp som överstepräster så är det en påminnelse om att de flesta inte orkar leva en vardag styrd av religion. Morötter först, pinne sedan, och en tro på att miljöpolitik ska vara något som lockar inte hotar.
Miljöpartiet behövs som en slags garant för att miljöfrågorna hålls "skarpa", tror jag, men det är en realpolitik a la det Per föreslår som bör styra. Där hoppas jag också att Centerpartiet kan vara en förkämpe, gärna med andra partier. De gröna näringarna på landsbygd och i stad kan ge Sverige ett fortsatt välstånd, och faktiskt än högre livskvalitet. Samtidigt får det inte bli en lam fernissa under vilken naturen missköts, utan poängen är att vi inte ska naivisera den samvaro som människor och resten av naturen lever i. 99% av vår natur är idag en natur där människor och vår verksamhet är en integrerad del. Det är det "naturliga" idag. Att försöka återskapa någon slags urnatur är inte möjlig.Vi måste vara ärliga om vad vi har och vad vi vill ha, och hur vi gör detta hållbart, både biologiskt, ekonomiskt och socialt. Vi kan fylla landsbygden med små jordbruk och grön energiproduktion, eller vi kan den som ett andningshål för helger och fritid, eller ett reservat för djur och rovdjur, men vad vi än gör är det vi människor som gör ett val, och i alla fallen går det att få det hållbart. Väljer man det ena kanske det andra måste väljas bort.Poängen är att det är att göra det enkelt för sig att bara snacka snömos och dutta med styrverktyg och förbud. Någon måste våga stå för en helhet bortanför politiskt bekväma positioner i miljödebatten, och ta ansvar för helheten.

onsdag 22 februari 2012

Rösten från landet

Jag och äldsta dottern komponerade en alternativ version av Popular med Eric Saade.
Se det som ett humoristiskt brev till en viss partiledare.
Lägg texten bredvid videon och sjung med. ;-)

Ropet från landet

Stopp, säg inte det är inte posten än
För jag vet, att det är Sven
Trots att detta inte är din riksdag
Så vet jag, du kommer en dag
Så vet jag, du kommer en dag

Jag vill bli populär, jag vill bli populär
(jag har en get) – ja! – populär
Modden vill ha dig girl, Modden vill ha dig girl
Aj, get! – jo när jag är populär

Jag pruttar i händerna - inte alls
Du ser mig dansar i får bajs
Jag vill bli populär, jag vill bli populär
Angoragetter är populär

Sprit till juice, jag tänker ta min ratt
(Fordens ratt) dag och natt
Om jag inte kan bli nummer ett
Var lite rätt, de andra suger fett
Var lite rätt, de andra suger fett

Jag vill bli populär, jag vill bli populär
(jag har en get) – ja! – populär
Modden vill ha dig girl, Modden vill ha dig girl
Aj, get! – jo när jag är populär

Jag pruttar i händerna - inte alls
Du ser mig dansar i får bajs
Jag vill bli populär, jag vill bli populär
Angoragetter är populär

Å-å-pop å-å-pop å-å-populär
Å-å-pop å-å-pop å-å-populär
Å-å-pop å-å-pop å-å-populär
Å-å-pop å-å-ååh

Jag vill bli populär, jag vill bli populär
(jag har en get) – ja! – populär
Modden vill ha dig girl, Modden vill ha dig girl
Aj, get! – jo när jag är populär

Jag pruttar i händerna - inte alls
Du ser mig dansar i får bajs
Jag vill bli populär, jag vill bli populär
Populär